CEEB – czym jest?
CEEB to Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków ustanowiona ustawą z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw. Prowadzi ją Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (GUNB).
Wszelkie niejasności i pytania należy kierować do przedstawicieli Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego; adres e-mail: info-ceeb@gunb.gov.pl
W jakim celu stworzono CEEB?
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) mająca na celu zbieranie, ewidencjonowanie i identyfikowanie informacji dotyczących źródeł ogrzewania budynków w Polsce wspierająca wymianę starych kotłów grzewczych oraz walkę ze smogiem.
CEEB stanowić będzie również narzędzie dla organów administracji centralnej i samorządowej do kreowania polityk i programów walki z niską emisją. Problem smogu w naszym kraju występuje od co najmniej kilkudziesięciu lat a zanieczyszczenia pochodzące z gospodarstw domowych, które ogrzewane są przez spalanie niskiej jakości paliw są główną przyczyną występowania smogu. Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków ma pomóc zarówno organom samorządowym, jak i obywatelom w walce ze smogiem.
Termin składania deklaracji
Składanie deklaracji rozpocznie się od dnia 1 lipca 2021 r. Od tego też dnia właściciel / zarządca budynku, w którym źródło ciepła było uruchomione przed dniem rozpoczęcia składania deklaracji, ma 12 miesięcy na złożenie deklaracji. W przypadku mieszkania w bloku to zarządca zgłosi wspólne źródło ciepła. Natomiast jeżeli w lokalu jest indywidualne źródło ciepła np. kominek to taką deklarację trzeba złożyć samodzielnie.
Termin złożenia deklaracji dla nowo powstałych budynków – 14 dni.
W jaki sposób złożyć deklarację?
Deklaracje będzie można składać:
- w formie elektronicznej, czyli przez internet – jest to najszybszy i najwygodniejszy sposób. Oprócz tego, że umożliwia to oszczędność czasu i pieniędzy, niewątpliwą zaletą jest to, że deklarację można złożyć nie wychodząc z domu. Zachęcamy wszystkich do korzystania z elektronicznego sposobu składania deklaracji;
- w formie papierowej – wypełniony dokument można będzie wysłać listem albo złożyć osobiście we właściwym Urzędzie Gminy/Miasta (zgodnie z lokalizacją budynku).
CEEB deklaracja wzór
Pobierz wzór deklaracji w PDF, udostępniony przez GUNB, wypełnij i złóż do odpowiedniego urzędu na jeden ze wskazanych wyżej sposobów.
Deklaracja została stworzona w taki sposób, żeby jej wypełnienie nie było skomplikowane i zajmowało kilka minut. Formularz deklaracji można znaleźć pod adresem:
Formularz A – budynki i lokale mieszkalne » POBIERZ
Formularz B – budynki i lokale niemieszkalne » POBIERZ
Jakie informacje zawiera ankieta?
Deklaracja ma formę ankiety, w której podajemy poniższe informacje:
- imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
- adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;
- informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach;
- numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie);
- adres e-mail (opcjonalnie).
CEEB – obowiązki gmin
Deklaracje, które są złożone w formie papierowej urzędnik ma obowiązek wprowadzić do systemu.
Na wprowadzenie danych z deklaracji dostarczonej do urzędu w formie papierowej do ewidencji za pomocą systemu teleinformatycznego obowiązują poniższe terminy:
- 30 dni od dnia otrzymania deklaracji w postaci pisemnej – w przypadku „nowo” powstałych budynków wyposażonych w źródła ciepła lub spalania paliw;
- 6 miesięcy od dnia otrzymania deklaracji w postaci pisemnej w przypadku „starych” źródeł ciepła lub spalania paliw.
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – przydatne linki
Pytania i odpowiedzi – FAQ » POBIERZ
Dokumenty do pobrania » POBIERZ
Film promocyjny » ZOBACZ